סינרגיה פנים וחוץ ארגוני

סינרגיה משמעותה שילוב כוחות, כשרונות ואמצעים על מנת להשיג תוצאות מיטביות – מקסימום תוצאות, מינימום מאמצים ואמצעים.

בבסיס מגיעים לסינרגיה באמצעות תקשורת אישית ובין אישית. קולטים (מקשיבים) משדרים (מדברים) חושבים וחולקים, מחליטים ומבצעים ותוך כדי שוב ושוב חוזרים על התהליך עד להשלמת המשימה.

אבל איך? איך משיגים תקשורת כזאת  כאשר לכל אחד ישנם כישורים ומערכת הפעלה משלו, מערכת הפעלה שונה לעיתים מהותית מזו של השותפים למאמץ המשותף.

מה נדרש מקבוצת אנשים שנכנסים לתהליך סינרג’י?

איך כל אחד מביא את הכישרון שלו לקבוצה ולא מאבד אותו בדרך לטובת הקבוצה, לעיתים בעל ההשפעה הגדולה, ה”מנהיג” הפורמלי או הבלתי פורמלי לא בהכרח מחזיק בידיו את הידע לשילוב הנכון של המאמצים והכישורים.

בכל קבוצה נוצרים סוגי הסכמות שבעל פה, לעיתים מדוברות ולעיתים סמויות, כל אחד מקבל את הערך שלו בקבוצה, האחד מתכנן טוב, השני קושר מעולה, השלישי מתכלל את כולם, הרביעי חזק בתחום זה וכך הלאה.

אבל בפועל ייתכן שאחד טוב יותר מאחר בנושא מסוים אבל זה התפיסה בקבוצה ואז אפשר שהקבוצה תפסיד משאב מאוד קריטי להצלחתה.

התשובה טמונה במספר מרכיבים, אבל נעסוק כעת בשני מרכיבים מהותיים:

  • הקשבה – יכולת הקשבה נקייה בין חברי הקבוצה.
  • שחרור המימד האישי – כלומר לעולם לא נוגעים באדם ומאוד מקפידים על כך, זה לא טבעי אבל נחוץ
  • כאשר יש הקשבה מלאה, ומאפשרים לכלום להביע את דעתם על כל נושא, כי אז לקבוצה יש את היכולת לזהות את השילוב המיטבי בין האמצעים, הכשרונות והמאמצים הנדרשים למשימה.

כאשר יש תהליך מובנה שמוודא שהמטרה או המטרות מאד ברורות לכולם.

כאשר כל אחד לוקח על עצמו עמידה ביעדים שהציב או הציבו לו ומעבר לכך.

כאשר כל אחד מוכן לקבל ביקורת עניינית ולא לאבד עקב כך את הכיוון.

כאשר שינוי מתבקש (בעולמנו כיום אין מהלך בלי שינויים) ואנשים לא מקובעים במקומם אלא פתוחים לשינויים ומשתפים שינויים.

כי אז הסינרגיה מתקיימת, המטרות מושגות ושביעות הרצון מושגת.

להגיע לכדי מצב כזה נדרשות הכנות ולמידה, מערכות ההפעלה האישיות בדרך כלל אינן מורגלות למהלכים כאלו, האגו שלנו מבקש את מקומו ותמיד נראה לנו צודק, האוטומט של רובנו להגיב לביקורת בצורה לא ידידותית פועל מעל לחשיבה הרציונלית ולכן האתגר לעולם לא נגמר, תמיד צריך להמשיך וללמוד, לתרגל ולשחרר הרגלים רעים ולאמץ הרגלים חדשים.

על מנת להגיע לסינרגיה חוץ ארגונית על הארגון לשלב מנהלים ועובדים של ספקים ולקוחות מרכזיים ומשמעותיים בסדנאות פנים ארגוניות המיועדות באופן ספציפי לשפר את שיתופי.